Hegkezelés

Napjainkban igen elhanyagolt téma mind a sérülésekből, mind a műtétekből adódó hegek kezelése, pedig számos problémát okozhatnak a mozgás szervrendszerünkben, illetve az azt mozgató myofasciális rendszerben.

A hegek nem csak felületesen, hanem a szöveteink mélyebb rétegeiben is kialakulhatnak/kialakulnak. Amennyiben ezekkel nem foglalkozunk, akkor súlyos letapadások jöhetnek létre az egyes fasciális rétegek (izmokat borító kötőszövetes hártyák) között, ezen letapadások, kóros mozgásmintákat, csökkent mozgásterjedelmet okozhatnak, aminek következtében fájdalom, merevség, ízületi túlterheltség és akár rossz testtartás is kialakulhat.

A szakszerűen végzett manuális hegkezeléssel javítjuk a heg vérellátását, mely segíti a megfelelő sejtosztódást. A megfelelő manuális ingerekkel csökkentjük a szövetek közötti összenövés lehetőségét, azaz megmarad a szöveti elcsúszás, nem korlátozódik a szabad mozgás. Adekvát ingerekkel segítjük a kollagén felszabadulását a raktárakból. Megfelelő erővel alkalmazott technikával csökkentjük a szöveti feszülést és javítjuk a szövetek tónusát. Végül, de nem utolsó sorban a fájdalmat is jelentősen csökkenthetjük a hegeken végzett manuális technikákkal.

Kezelési protokoll (a kezelési idő és az intenzitás mindig páciens függő, valamint az orvosi utasítások és a varratok is befolyásolják)

• Első 48-72 óra: semmilyen manipuláció nem lehetséges
  • 48-72 óra után indirekten a távolabbi környezetben alkalmazhatunk nyirok fogásokat és felületes myofasciális fogásokat
  • 2 héttel a trauma után már direkt a heg területén is elvégezhetjük a nyirok fogások mellett a felületes myofasciális fogásokat. (varrás típusa, fájdalom függő)
  • 7. héttől alkalmazhatjuk az összes felületes és mély myofasciális technikát, valamint Ultrahangos kezeléssel is rámehetünk a hegre.

Fascialazító eszközöket (a heg lokalizációjától és kiterjedésétől függően) a 6-12. héttől a hegtől távolabb, 7-12 héttől a heg területén is lehet alkalmazni. Ilyen eszközök: UH terápia, SMR henger, köpöly, kinesio tape, heg kezelő pálcák.

A heg kezelés mindig egy komplex terápia részét kell hogy képezze, mellette alkalmazhatunk gyógytornát, manuál és egyéb lágyrész mobilizációs technikákat.

Szóljon hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük