Ultrahang kezelés

Az ultrahang kezelést kiegészítő terápiaként alkalmazzuk a fizioterápiában, a mozgásszervi panaszok enyhítésére.

Hatásmechanizmusa a mikromasszázs, mely miatt a mechanoterápiák közé soroljuk.
Az ultrahang (20 000 Hz feletti rezgés) hatására rezegni kezdenek a sejtek, ez a szövetekben mikromasszázst eredményez.  Ennek a rezgésnek a mechanikai energiája átalakul hőenergiává, és ez által felmelegedést okoz a szövetek mélyén. Így a kezelt terület keringése és oxigén ellátása fokozódik, ami izom-, spazmus és heglazító valamint fájdalomcsillapító hatású, ezzel gyorsítva a gyógyulási- regenerálódási folyamatokat.

Az ultrahang kezelés menete: a kezelőfej közvetlenül a bőrrel érintkezve fejti ki gyógyító hatását. Az megfelelő intenzitás meghatározása kulcskérdést jelent, hiszen a kívánt terápiás hatás ezen múlik. Ezért a kezelési paraméterek megválasztását kellő gondossággal és szakértelemmel kell megtennünk. A megfelelően beállított ultrahang hullámok a bőrön át a megfelelő szövetmélységig hatolnak le.

Kifejezetten előnyös a gyógytornát megelőző ultrahang kezelés, mivel felmelegíti és rugalmasabbá teszi a szöveteket (izmokat/ínakat) így javítja a torna hatékonyságát.

Az ultrahang terápia kedvező hatásai és felhasználási területei:

• Ízületi gyulladások és izomsérülések kezelése ( akut és krónikus)
    • Tendinitis (Pl: teniszkönyök) periostosis, saroksarkantyú
    • Achillodinia
    • Rheumatoid arthritis (amennyiben hőkezelés javallott)
    • Artrózis
    • Periartropátiák
  • Felgyorsítja a sejtek gyógyulását, csökkenti a gyulladást (hegkezelés)
  • A felmelegítéssel segíti a merev, kötött szövetek ellazulását, tágítja az ereket.
    • Hegek, zsugorodások, Dupuytren-kontraktúra
    • Izomlazítás a fájdalmas terület körül (nyaki, háti régió). Szétoszlatja a mialgiás csomókat.
  • Fokozza a vérkeringést, és ezzel javítja a sejtek tápanyag és oxigénellátását.
    • Gerincsérv, lumbágó és isiász okozta fájdalomban gyorsan csökkenti az ideggyök duzzanatát, ödémáját és ezzel a fájdalmat
  • Elősegíti a salakanyagok kiürítését a sejtek, szövetek közötti térből.
    • Véraláfutás, ödema csökkentése
  • Javítja a nyirokkeringést, csökkenti a vizesedést.

kezelés időtartama leggyakrabban 7-10 perc, (a kezendő felülettől függően) mert ennyi idő már elég arra, hogy beindítsa a szervezet öngyógyító mechanizmusát. A hegszövet kezelésekor viszont ennél hosszabb ideig is eltarthat. 10-12 alkalommal már jelentős terápiás hatást lehet elérni.

Az ultrahang kezeléssel lehetőség van gyógyszerek ( gyulladáscsökkentő) és gyógyászati hatóanyagok szervezetbe juttatására is, ezzel is megkímélve a gyomrot. Ez a szonoforezis.

Abszolút ellenjavallatok

Olyan megbetegedések, amelyeknél nem szabad meleget alkalmazni, pl. akut gyulladásos betegségek esetén

• Trombózis, trombophlebitis
  • Cervikálisan nem szabad C 3-nál magasabban használni
  • Érzéstelenített bőrterületek, a hőérzékelés zavarai
  • Daganatos megbetegedések
  • Tilos alkalmazni elektronikus ritmusszabályozók felett

Relatív ellenjavallatok

• Fém implantátumok és endoprotézisek: Alacsony dózissal végzett dinamikus kezeléssel szemben ma már nem merülnek fel kétségek.
  • Terhesség

Baracsi Melinda